ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΕΜΠΕΡ ΚΑΙ ΦΙΣΟΦ ΣΤΗΝ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΗ ΗΘΙΚΗ
(εκδ. ΕΑΠ,
Πάτρα 2008)
«Προτεσταντικές Ομάδες (Σέκτες) και το Πνεύμα του Καπιταλισμού»
(Βέμπερ)
ΗΠΑ: ερώτημα θρησκευτικού ανήκειν
σε κοινωνικό/επιχειρηματικό βίο (ανάγκη για σχέσεις διάρκειας, φερεγγυότητας)
- αποδοχή σε εκκλησίασμα: μετά
από δοκιμασία κ στενή εξέταση συμπεριφοράς
- αποδοχή σε εκκλησίασμα= εγγύηση
ηθικών αρετών (ειδικά επιχειρηματική ηθική) + απεριόριστη πίστωση εκτός
ανταγωνισμού (βάσει «δανείζετε μηδεμίαν απολαβή ελπίζοντες» + πιστοποιητικό
εκκλησιάσματος
- Εκκλησία= επιχείρηση οργάνωσης απονομής χάριτος κ διαχείρισης θρησκευτικών δωρεών χάριτος
- Σχέση με εκκλησία= υποχρεωτική
- Σχέση με σέκτα= εθελοντική εταιρία (+ συνασπισμοί περιορισμού προσηλυτισμού από ανταγωνιζόμενες θρησκευτικές ομολογίες)
- Αποβολή ατόμου= απώλεια δυνατότητας πίστωσης + ταξική υποβίβαση
- Ανταγωνισμός μεταξύ σεκτών + καλές σχέσεις μεταξύ τους
- Κηρύγματα για μεσαίες τάξεις: τυπική αστική ηθική
- Αναγνωριστικό σήμα σεκτών: ασφάλεια ταφής+δικαίωμα αδελφικής βοήθειας + πιστοληπτική φερεγγυότητα
- Σέκτες= όχημα κοινωνικής ανόδου (επιχειρηματικό πνεύμα μεσαίας τάξης) + διάχυση/διατήρηση αστικού καπιταλιστικού επιχειρηματικού ήθους
- Χωρίς οικουμενική διάδοση αρετών/αρχών μεθοδικού τρόπου ζωής= καπιταλισμός δεν θα υπήρχε στην παρούσα μορφή του
- Πολιτική και κοινωνική σημασία σεκτών (στρατολόγηση μέσω μυστικής ψηφοφορίας): μη συμμετοχή= παρίας, αμφίβολης ικανότητας
- Αμερικάνικη δημοκρατία= σύμπλεγμα αποκλειστικών/εθελοντικών ενώσεων (σεβασμός σε αυτοδημιούργητο, όχι εύκολη αποδοχή κάποιου ως ίσου)
- Κοσμικές λέσχες/εταιρίες= προϊόν εκκοσμίκευσης
- Περίοδος αποικιοκρατίας: πλήρης υπαγωγή σε εκκλησίασμα= προϋπόθεση πλήρων πολιτικών δικαιωμάτων (καταλληλότητα μέσω διαγωγής)
- Σέκτες: αναπαραγωγή ασκητικής επαγγελματικής ηθικής (απαρχές σύγχρονου καπιταλισμού): εμπιστοσύνη σε θρησκευτικά καθοριζόμενη ακεραιότητα ευσεβών (Κουάκεροι, Βαπτιστές κ.α.)
- Τίμιες και καθορισμένες τιμές
- Οι θεοί ευλογούν με πλούτη τον άνθρωπο που τους ευχαριστεί με θυσία ή τρόπο συμπεριφοράς= κοινή ιδέα στις θρησκείες
-
προτεσταντικές σέκτες: συνειδητή σύνδεση της ιδέας με είδος θρησκευτικής
συμπεριφοράς σύμφωνα με αρχή πρώιμου καπιταλισμού (Η τιμιότητα είναι η καλύτερη
πολιτική)
- Τυπικά αστική ηθική= κοινή στις σέκτες
- Απαγορεύσεις Μεθοδιστών: παζάρεμα, εμπόριο πριν την καταβολή τελωνειακού δασμού, χρέωση επιτοκίων υψηλότερων από νομοθεσίας χώρας, συγκέντρωση επίγειων αγαθών (αποταμιευμένο πλούτο), δανεισμό χωρίς βεβαιότητα αποπληρωμής χρέους, πολυτέλειες
- Μετανάστες τεχνίτες/βιοτέχνες= κύριοι φορείς Βαπτιστών (εθελούσιος ασκητισμός)
- Συνέπειες αρχής βουλησιαρχίας: επιρροή σε συμπεριφορά
- Ιδέα διατήρησης καθαρότητας Θείας Ευχαριστίας (εξαίρεσης ακαθαγίαστων προσώπων): χειρισμός εκκλησιαστικής πειθαρχίας (πειθαρχία σεκτών)= πιστοποιητικά καταλληλότητας (συστατικές επιστολές)
- Παρασυναγωγές εντός επίσημης εκκλησίας: είδος εθελοντικού γραφείου λογοκρισίας (καθορισμός καταλληλότητας + αποκλεισμός προσώπων):
- Εκκλησίασμα= συλλογικά υπόλογο στο θεό (ριζοσπαστισμός Ανεξάρτητων)
- Αρχές:
- συλλογική
ευθύνη +
- αρχή
εθελοντισμού +
- αρχή
ηγεμονίας τοπικής θρησκευτικής κοινότητας [(δυνατά για μικρά εκκλησιάσματα)
Μεγάλα εκκλησιάσματα: δημιουργία παρασυναγωγών (Πιετισμός) ή οργάνωση μελών σε
ομάδες (Μεθοδισμός)] +
- αυστηρή
ηθική πειθαρχία αυτοδιοικούμενου εκκλησιάσματος (κάτι αναπόφευκτο λόγω
επιδίωξης καθαρότητας θρησκευτικής κοινότητας): μοιάζει με μοναστική τάξη (αρχή
δοκίμου). Αποβολή προσώπου= μποϊκοτάζ
- Πειθαρχική δύναμη: κοσμικοί (κληρικοποίησή τους)= αναλαμβάνουν συλλογική ευθύνη (λειτουργίες ηθικού ελέγχου μέσω αυτοδιοίκησης, παραίνεσης, επίπληξης, αφορισμού) + ελευθερία κηρύγματος (χάρισμα Θείας Χάριτος)
- Πνεύμα πρώιμης χριστιανικής αδελφοσύνης: απαίτηση «αδελφοσύνης»
- Συνοχή εκκλησιασμάτων= καθόρισαν οικισμούς Νέας Αγγλίας (συμπαγείς, αστικού χαρακτήρα)
- Σύγχρονες λειτουργίες αμερικανικών σεκτών/συλλόγων= απότοκα στοιχεία ασκητικών σεκτών και παρασυναγωγών
- Ομοιότητες με Μεσαίωνα:
- αφορισμός=
συνέπειες σε πολιτικά δικαιώματα
- Σέκτες=
σκληρότερες συνέπειες
- Μεσαίωνας:
μόνο Χριστιανοί με πλήρη πολιτικά δικαιώματα
- Διαφορά
προτεσταντισμού: διαφορετικές μορφές συμπεριφοράς (προσωπικές αρετές κατάλληλες
για επιχειρήσεις)
- Μεσαιωνική πειθαρχία/λουθηρανισμού: α) εκχώρηση σε πάστορα, β) μέσω αυταρχικών μέσων γ) επιβολή ποινών/επάθλων επί συγκεκριμένων πράξεων
- Πουριτανική πειθαρχία/σεκτών: ενδοκόσμιος ασκητισμός
α) εκχώρηση σε
κοσμικούς
β) μέσω
ανάγκης διατήρησης κεκτημένων (αναγκαίο: κατ΄ επανάληψη απόδειξη αρετών)
γ) επιλογή
αρετών (ανάπτυξη ορθολογιστικού σύγχρονου καπιταλισμού)
- Ατομικό συμφέρον κοινωνικής αυτοεκτίμησης στην υπηρεσία δημιουργίας χαρακτηριστικών συμπεριφοράς: διατήρηση/διάχυση αστικής πουριτανικής ηθικής
- Όχι σημασία σε ηθικό δόγμα μιας θρησκείας, αλλά σε μορφή ηθικής διαγωγής (ήθος: μεθοδική/ορθολογιστική ζωή= έδαφος σύγχρονου καπιταλισμού)
- Ασκητικές παρασυναγωγές/σέκτες: μια από τις ιστορικές βάσεις σύγχρονου «ατομισμού» (διάρρηξη πατριαρχικών/απολυταρχικών δεσμών + οφειλή υποταγής στο θεό παρά στον άνθρωπο)
- Συντεχνίες Μεσαίωνα: έλεγχος γενικού ηθικού κριτηρίου μελών= συνένωση ανταγωνιστών (στόχος: περιορισμός ανταγωνισμού και ορθολογιστικού αγώνα για κέρδος) μέσα: πολιτική συντήρηση, παραδοσιαρχία
- Σέκτες: συνένωση ανθρώπων μέσω επιλογής= δημιουργία συμπορευόμενων πιστών με απαιτούμενα ηθικά προσόντα. Ρύθμιση διαγωγής υπό έννοια τυπικής ορθότητας+μεθοδικού ασκητισμού. Καπιταλιστική επιτυχία αδελφού σέκτας= απόδειξη αξίας/θείας χάρης: κύρος + διάδοση ιδεών σέκτας (όχι στόχος η υλική επιβίωση, όχι βάσει μαθητείας). Ιδεολογική νομιμοποίηση οικονομικών «ατομικιστικών» ορμέμφυτων σύγχρονου καπιταλιστικού ήθους
«Προτεσταντική Ηθική και το Πνεύμα του Καπιταλισμού: Το ιστορικό μιας
διαμάχης» (Φίσοφ)
Ι
Λανθασμένες κριτικές για έργο
Βέμπερ (παρεξήγηση έργου του) + διαμάχες
Πρόθεση Βέμπερ: επέκταση σκέψεών
του + μελέτη αντίστροφης πλευράς σχέσης θρησκείας κ άλλων όψεων πολιτισμού
(οικονομικές συμπεριφορές/πρακτικές/θεσμοί)
Τρελτς: συνέγραψε την ιστορική
πραγματεία που είχε πρόθεση να γράψει ο Βέμπερ (Τρελτς + Βέμπερ: ιδρυτές
κοινωνιολογίας θρησκείας στη Γερμανία)
- υιοθέτησε απόψεις Βέμπερ
- θαύμασε αντιμετώπιση
προβλήματος από Βέμπερ εντός ευρύτερου πλαισίου ιστορίας πολιτισμού με στόχο
διασάφηση εσωτερικής πλευράς και επιπτώσεων επί της κοινωνικοοικονομικής του
διάστασης
- πρόθεση Βέμπερ: Καλβινισμός ως
πνευματικο-ηθικό στήριγμα καπιταλισμού
- διαφοροποίηση πνεύματος
καπιταλισμού από οικονομικό του σύστημα (ιδέα σύμπτωσης)
- Ευρεία αποδοχή δοκιμίου Βέμπερ + αντίθεση κριτικών (ψεγάδια ως προς επιχείρημα πχ Ζόμπαρτ, Τώνεϋ) + απόρριψη (ως ανεπαρκή/στείρα πχ Φίσερ)
- Θεώρηση από επικριτές: ότι έργο Βέμπερ έθετε αιτιολογική υπόθεση πως καπιταλισμός προήλθε από Καλβινισμό (αντικατάσταση υλιστικής υπόθεσης από πνευματική)
- Κατηγορία Βέμπερ ως Μαρξιστή: παρανόηση φύσης/λειτουργίας θρησκείας (πχ Ντεμπφ)
- Έργο Βέμπερ: θύμα φατριαστικής φιλονικίας (πολιτική προκατάληψη)
- Δοκίμιο Βέμπερ: παρεξηγήθηκε από φίλους και εχθρούς (αγνοήθηκαν οι κριτικές επισημάνσεις του περί της κατανόησης του δοκιμίου του)
- Λίγο γνωστό το μεταγενέστερο έργο του Βέμπερ
- Δοκίμιο Βέμπερ: συνειδητή αντίδραση σε υπόθεση Μαρξ, άρα υπερτονίζεται η συνοχή και η αποτελεσματικότητα ιδεατών παραγόντων (=μέρος επανάστασης κατά μηχανοποίησης ανθρώπου και αυξανόμενης κυριαρχίας οικονομικού παράγοντα: κοινός τόπος Μαρξ, Νίτσε, Βέμπερ, Φρόιντ κ.α.)
- Θέση Βέμπερ σε λειτουργιστική ιστορική κοινωνιολογία:
- έμφαση σε
ζωτική σημασία θρησκευτικών πεποιθήσεων για εμφάνιση ηθικής ευνοϊκής απέναντι
στον καπιταλισμό
- έμφαση σε
σημασία συμπονετικής διαίσθησης στις κοινωνικές
επιστήμες
- ιστορία ως
αναβίωση παρελθόντος
-
κοινωνιολογία ως επιστήμη εσωτερικής κατανόησης
ΙΙ
Στόχος ιστορικού έργου Βέμπερ:
κατανόηση σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού και σύγχρονου καπιταλισμού
- αναζήτηση βαθύτερης ηθικής
καπιταλισμού
- αναζήτηση μοντέρνου δυτικού
ορθολογισμού
- Βέμπερ: αναγνώριζε Μαρξ και χρησιμότητα υλιστικής μεθόδου ως ευρετικής κατασκευής + όχι σε απολυτοποίηση μαρξικής θεωρίας ως μόνη μέθοδος κοινωνικής επιστήμης και κοσμοαντίληψη (αξία θεωρίας Μαρξ: ιδεοτυπική)
- Αντί μαρξικού οικονομικού ντετερμινισμού κοινωνικής μεταβολής: πλουραλιστική διαδραστική θεωρία Βέμπερ
- Όχι πρόθεση Βέμπερ για δημιουργία ολοκληρωμένης θεωρίας καπιταλισμού, κοινωνικής θεωρίας θρησκείας ή ολοκληρωμένη εξέταση σχέσης θρησκείας-καπιταλισμού
- Ναι προσπάθεια κατανόησης βασικής πλευράς σύγχρονου ήθους: επαγγελματικού και εξειδικευμένου χαρακτήρα του + αίσθηση κλίσης ή επαγγέλματος
- Ναι σε προσπάθεια απόδειξης ύπαρξης διαφόρων τύπων ορθολογισμού
- Καπιταλισμός (από ιστορικιστική άποψη)= μοναδικό σύστημα. Γενικές τάσεις: αντιπαραδοσιοκρατία, υπέρ δυναμισμού/ορθολογισμού και λελογισμένης βιομηχανικής παραγωγής μεγάλης διάρκειας
- Ενδιαφέρον για ανάλυση γένεσης χαρακτήρα/δομής που επαρκεί για καπιταλισμό
- Σύγχρονος καπιταλισμός= όχι αυτόματο προϊόν τεχνολογικής ανάπτυξης, αλλά πολλών αντικειμενικών παραγόντων (πχ κλίμα) + κοινωνικοπολιτικών παραγόντων (μεσαιωνική/μεσογειακή πόλη/πολιτών)
- Σημαντικός παράγοντας: εμφάνιση ορθολογικού/αντιπαραδοσιακού πνεύματος. Χαρακτηριστικά:
α) σύγχρονη
επιστήμη+ μοντέρνα σχέση της με οικονομική επιστήμη,
β) ανάπτυξη
μοντέρνας οργάνωσης ατομικής ζωής (πρακτικές συνέπειες για οικονομική
δραστηριότητα)
- Βάσει ισχνής θέσης Βέμπερ: συστατικό θρησκείας= σημαντικός παράγοντας (αδύνατος ο προσδιορισμός βαθμού σημασίας σε ιστορική αιτίαση)
- Συγγένεια αστικού τρόπου ζωής και στοιχείων θρησκευτικού προτύπου ζωής: έμφαση Βέμπερ σε σταδιακή γέννηση ψυχολογικής συνήθειας (πλουτισμός για δόξα θεού, επιτυχία ως σημάδι Θεού, πλούτος ως σημάδι αξίας ατόμου + εργάτες με αίσθηση χάρης από επίγνωση κλίσης τους)
- Αποστροφή σε αμαρτία ειδωλολατρίας/αποθέωσης δημιουργημάτων: συσσώρευση χρημάτων από άσκηση επαγγέλματος+ επένδυση ή αποταμίευση
- Σημασία σχεδιασμένου ενδοκόσμιου ασκητισμού σε αστική συσσώρευση
- Προτεσταντικές θρησκευτικές ομάδες: μεθοδική ρύθμιση ζωής (δημιουργία πνεύματος καπιταλισμού: επαγγελματικός άνθρωπος+ πλούτος= δεν υποφέρει ο άνθρωπος πια από εσωτερικές αλλοιώσεις)
- Αξιοσημείωτος βαθμός συμφωνίας/συγγένειας σύγχρονου καπιταλισμού και συμπεριφορών= υψηλή εσωτερική ένταξη (σημασία σε ανάπτυξη)
- Πρόθεση Βέμπερ: ανάλυση μόνο μίας συνισταμένης γενικού τρόπου ζωής εκλογικευμένου πολιτισμού (κατά αποκλειστικής επικέντρωσης σε θρησκευτικό παράγοντα: όχι ταυτοποίηση με πνεύμα καπιταλισμού)
- Θεώρηση ηθικής προτεσταντισμού ως μία σταθερά (προσωρινή υπόθεση: ότι επρόκειτο κυρίως για θρησκευτικό προϊόν): εντόπιση αντιστοιχίας με χαρακτηρολογικό τύπο που αποτελεί προϋπόθεση για τον καπιταλισμό
- Πρόθεση: έρευνα και μη θρησκευτικών συστατικών θρησκευτικής ηθικής
- Όχι στατιστική μέθοδος ως κατάλληλη για στόχο Βέμπερ (έρευνα σύγκλισης θρησκευτικών-οικονομικών παραγόντων στη δημιουργία μοντέρνου «εκλογικευμένου» ανθρώπου)
- Στόχος: επιβεβαίωση κατεύθυνσης θρησκείας + συνέπειες συγκεκριμένου συστήματος θρησκευτικής ηθικής σε τρόπο ζωής/πρακτική συμπεριφορά, μέσω μεθόδου «κατανόησης» ανάλυσης ψυχολογικών κινήτρων (μεθοδική εκλογίκευση της δραστηριότητας+ενθάρρυνση καπιταλιστικής συμπεριφοράς)
- Θεώρηση ΠΗ από Βέμπερ: προκαταρκτική έρευνα (όχι ιδεαλιστική ερμηνεία καπιταλισμού ως αποτέλεσμα θρησκευτικών παραγόντων)
- Όχι απόρριψη μαρξισμού από Βέμπερ (θαυμάζει Μαρξ + όχι σε απολυτοποίηση και παγκοσμιοποίηση θεωρίας του ως συνοπτική φιλοσοφία)
- Απόρριψη όλων των απόλυτων θέσεων και των μονισμών (απόρριψη και ιδεαλιστικού μονισμού)
- Τόνιζε πρωταρχική σημασία οικονομικού παράγοντα (όχι ψυχολογικός καθορισμός οικονομικών γεγονότων): ευρύ φάσμα παραγόντων διαμόρφωσης οικονομικών αναγκών (δημαγωγικός, γεωγραφικός, τεχνολογικός, νομισματικός)
- Ναι σε εμφάνιση καπιταλισμού και χωρίς τον Προτεσταντισμό (είχε ήδη συμβεί σε άλλους πολιτισμούς). Σημασία αντικειμενικών συνθηκών.
- Όχι σημασία σε κηρύγματα και θεολογικές θεωρίες, ναι σε ήθος
- Ναι σε μόνιμες λειτουργικές αλληλεπιδράσεις θρησκείας-οικονομίας (στο συγκεκριμένο δοκίμιο εστίασε σε επιρροές από πλευράς θρησκείας) πχ εκπλήρωση θρησκευτικών εντολών= αλλαγές σε οικονομική δομή= μαζική έλλειψη θρησκευτικότητας καπιταλιστικής τάξεως
- Όχι καθορισμός θρησκευτικής ηθικής αποκλειστικά από θρησκεία (ανάγκη μελέτης επιρροής κοινωνικού περίγυρου και οικονομικών συνθηκών)
- Θρησκευτική αποκάλυψη ιδρυτή θρησκευτικής ομάδας= αυτόνομη εμπειρία (όχι αντανάκλαση προσαρμογής σε οικονομικές κ.α. ανάγκες)
- Θρησκευτική αποκάλυψη που γίνεται κοινωνικό φαινόμενο= ανάπτυξη κοινότητας + αρχή διαδικασίας κοινωνικής επιλογής= σχηματισμός τάξεων σε αρχικά ομογενή θρησκευτική ομάδα= δημιουργία χαρακτηριστικών και κοινωνικά καθορισμένων διαφορών εντός της θρησκείας (Βέμπερ: είχε πρόθεση να ασχοληθεί μ΄ αυτό αλλά δεν το έκανε)
ΙΙΙ
Δοκίμιο Βέμπερ: στοιχειώδεις
ατέλειες σε δομή + ανολοκλήρωτο= παρανοήσεις
Απολογία Βέμπερ: Αρχείο 1908:
- ΠΗ: όχι ερμηνεία ως ιδεαλιστική
δημιουργία Ιστορίας
- όχι θρησκευτικά κίνητρα ως
αίτιο θεσμών
- προτεσταντικός ασκητισμός=
καταγωγή πνεύματος μεθοδικού τρόπου διαβίωσης (σύνδεση με οικονομικές μορφές
μόνο μέσω καταλληλότητας)
- δοκίμιο Βέμπερ= τμήμα έρευνας
για ιστορία ανάπτυξης ιδέας επαγγελίας και για το πώς εισχώρησε σε ορισμένα
επαγγέλματα
- πολλές υποσημειώσεις:
αποπροσανατολίζουν αναγνώστη από βασικό νόημα
Δικαιολογημένες επιθέσεις σε
ΠΗ:
- λάθη σε γεγονότα και ερμηνείες
- ανεπαρκή μελέτη πηγών
(οικονομική ιστορία Ολλανδίας, Ρηνανίας, Ευρώπης= ύπαρξη κοσμικών παραγόντων,
όχι βεβαιότητα επίδρασης καλβινισμού σε οικονομία): υπεραπλούστευση κριτικής
(υπόθεση αιτιολογικής πρωτοκαθεδρίας προτεσταντικής ηθικής στη γένεση του
καπιταλισμού= όχι ορθή ερμηνεία)
- ανακρίβειες/λάθη ΠΗ: αποτέλεσμα
μη κατανόησης μεθοδολογίας Βέμπερ (ανάγκη αξιολόγησης δοκιμίου με δικούς του
όρους)
- χρήση ιδεατού τύπου=
παραποιήσεις:
πχ υπερβολική έμφαση στις έννοιες
της κλίσης και του προκαθορισμού
πχ ορισμός μοντέρνου
καπιταλισμού: τονισμός νεωτερισμού του, λογικής του, ασκητικού του χαρακτήρα=
όχι δυσκολία ανακάλυψης συναφών στοιχείων με σχηματική δημιουργία
προτεσταντικής ηθικής (σε εμπειρικό κόσμο όλο αυτό εμφανίζεται ως τάση
εξιδανίκευσης + αμέλεια κοσμικού, οικονομικού, πολιτικού και τεχνολογικού
παράγοντα)
- μέθοδος ατομιστικής απομόνωσης
Βέμπερ: υπεραπλούστευση περίπλοκης ιστορικής οντότητας μέσω έμφασης/απομόνωσης
συγκεκριμένου συστατικού παράγοντα (όχι δυνατότητα διαφώτισης ολόκληρου
ιστορικού προβλήματος ή ερμηνεία εποχής)
- πλουραλιστικός αγνωστικισμός
Βέμπερ= άρνηση υποταγής σε κάποια άποψη (μοναδική ατομικότητα ιστορικών
οντοτήτων + αέναη αλλαγή πολιτισμικών οριζόντων)= επαινετό ως προς πρόθεση
- μέθοδος: ανάλυση
πολύπλοκου φαινομένου σε συστατικά του + επιλογή καθενός διαδοχικά ως σταθερά
και εντοπισμός επιρροής σε υπόλοιπες μεταβλητές (αξιολόγηση κάθε μεταβλητής
εντός πραγματικής ιστορικής συνθήκης: βαθμός προσέγγισης εμπειρικών φαινομένων
προς ιδανικούς τύπους)
- όχι μέθοδος καθορισμού σχέσεων
μεταξύ των παραγόντων και βαθμού επιρροής καθενός απ΄ αυτούς (χώρο σε προσωπική
αξιολόγηση σε επιλογή/χαρακτηρισμό συγκεκριμένων ιστορικών μονάδων)
- πρόβλημα χρονολόγησης ιστορικών
φαινομένων και εντοπισμού χρονικής απόκλισης= ενδογενές σε μέθοδο Βέμπερ
(μέθοδος ιδεατού τύπου παραμελεί συντελεστή χρόνου: εμπεριέχει σειρά
μεγεθυμένων τεχνικά δεδομένων) πχ κατά πόσο προηγήθηκε ο καλβινισμός του
καπιταλισμού ή το αντίστροφο; Πρόκειται για αίτιο ή για προσαρμογή;
- όχι σε μελέτη δοκιμίου Βέμπερ
ως προσπάθεια εντοπισμού αιτιολογικής επιρροής ΠΗ σε εμφάνιση καπιταλισμού,
αλλά ως παράθεση έντονης συμφωνίας διαφορετικών πλευρών πολιτισμού
(θρησκεία-οικονομία)
- μεταγενέστερο έργο Βέμπερ:
αλλαγή έμφασης (ταύτιση διαφορετικών πλευρών πολιτισμού και ένταξή τους σε
συνολική διαδικασία ορθολογικής εξήγησης): εξάλειψη διαστρεβλώσεων μεθόδου
ιδεατού τύπου: ναι σε επιρροή υλικών, γεωγραφικών και οικονομικών περιστάσεων
στις θρησκευτικές και ηθικές ιδέες διαφορετικών πολιτισμών + όχι άρνηση
ιστορικής πραγματικότητας και δύναμης θρησκευτικού συμπλέγματος
- ανθρώπινες υποθέσεις=
εξαιρετικά περίπλοκες, στοιχεία που αλληλεπιδρούν
- απόδοση αιτιολογικών πρωτείων=
υπεραπλούστευση
- Βέμπερ: έστρωσε δρόμο για
αξιόπιστη κοινωνική θρησκευτική θεωρία
- ΠΗ: εισαγωγή στο μαζικό σύστημα
κοινωνιολογίας+ φιλοσοφία Βέμπερ για ιστορία+ προσωρινή προσπάθεια προσέγγισης
ενός σπουδαίου προβλήματος+ εισαγωγή σε τομέα κοινωνιολογίας της θρησκείας+
προπομπός λειτουργικής ανάλυσης στην ιστορία του πολιτισμού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου